Ľahký elegán nahrádza ťažké škatule

Nižšie ceny a zvyšovanie výkonu, ale aj vzhľad, konštrukčné zlepšenia a nástup mobilného druhu pripojenia na internet dnes robí z notebooku aj na Slovensku jednoznačného favorita.

28.05.2007 10:29
debata

Ešte donedávna to bol symbol manažéra či obchodníka v obleku. Vysoké ceny a výkon postačujúci prevažne len na manažérsku prácu dlhé roky odsúval notebooky na vedľajšiu koľaj oproti stolovým PC. V roku 2011 by podľa analytikov z IDC mal predaj mobilných počítačov dominovať nad predajom klasických PC. Nižšie ceny a zvyšovanie výkonu, ale aj vzhľad, konštrukčné zlepšenia a nástup mobilného druhu pripojenia na internet dnes robí z notebooku aj na Slovensku jednoznačného favorita.

Celosvetový posun k mobilite

V roku 2006 sa vo svete predalo 227,7 milióna osobných počítačov, z toho klasických stolových bolo 138,3 milióna, oproti roku 2005 však zaznamenali rast predaja iba vo výške dvoch percent. Notebookov sa predalo 82,4 milióna kusov, medziročný nárast však predstavoval až 26,3 %. Ceny pritom výrazne klesli a dnes je možné veľmi dobrý notebook kúpiť už za cenu okolo 25-tisíc korún. Pred dvoma-tromi rokmi by to bol dvojnásobok tejto sumy. Výraznejší vplyv na rozširovanie prenosných počítačov majú okrem neustále vyspelejšej technológie, ktorá umožňuje priblížiť schopnosti notebooku bežnému PC, aj ďalšie faktory.

Najvýraznejším z nich je neustále rozširovanie internetu, a najmä toho mobilného. Pre užívateľa tak stráca význam stolové PC s pripojením na internet, keď môže mať v podstate za tie isté peniaze prenosnú verziu so všetkými jej výhodami. Svedčío tom napríklad aj to, že mobilný operátor Orange začal pri minuloročnom spustení internetu cez HSDPA k pripojeniu ponúkať práve akciové notebooky.

Aj notebooky sa chcú páčiť

O všeobecnej popularite zas svedčí to, že výrobcovia čoraz viac prichádzajú z tzv. „imidžovými“ verziami. Donedávna štandardná sivá či čierna je čoraz viac nahrádzaná inou farbou, notebooky sú poťahované kožou. Tak ako pri mobilných telefónoch toto zariadenie môže do istej miery vyjadrovať povahu svojho majiteľa a prispôsobiť sa aj jeho estetickým nárokom. HP ponúka špeciálne nálepky, ktorými si môže užívateľ prispôsobiť vzhľad svojho notebooku podľa vlastnej fantázie. Špeciálnou kategóriou sú tašky a brašny na prenosné počítače. Pôvodná „kufríková“ klasika sa dnes rozšírila o rozličné druhy, rozličné materiály, tvary a farby. Opäť s účelom umožniť užívateľovi výber podľa vlastného vkusu, a nie „tlačiť“ ho do konzervatívneho vzhľadu.

Výdrž nejde s dobou

Kým po všetkých technologických stránkach sa notebooky vyvíjajú takmer raketovo, predsa je len jedna chybička krásy, ktorá akosi zaspala vývoj. Výdrž batérie je stále len na úrovni pár hodín. Výrobcovia procesorov znižujú ich energetické nároky, napriek tomu existuje len jediná možnosť predĺženia „práce na jedno nabitie“ – investícia do doplnkovej batérie však nie je lacnou záležitosťou. Už niekoľko rokov sa hovorí o palivových článkoch, ktoré by vyrábali energiu potrebnú na prácu mobilných zariadení. Zopár firiem už čosi naznačilo, zostalo však len pri sľuboch. Samotná technológia si zatiaľ nedokáže poradiť so zvýšením kapacity bežných akumulátorov a alternatívne riešenie je stále v nedohľadne.

debata chyba