Patrí do aktovky zošit alebo počítač?

Pokrok v technologickom svete je viditeľný nielen v spoločnosti ako takej, ale aj v školách. Na západe má 90 % učiteľov počítač v triede. Počítače, tablety či projektory môžu žiakom pomôcť k zaujímavejšiemu získavaniu informácií.

06.09.2013 15:00
16-piatok STVOREC 3X Foto:
Deti si s tabletmi dokonale rozumejú.
debata

Umožňujú predovšetkým prispôsobiť vzdelávací proces individuálnym potrebám študentov, tiež poskytujú užívateľom dôležité digitálne znalosti. IT pomôcky by však mali pomáhať lepšie prezentovať úlohy z danej problematiky, nie robiť za žiaka takmer všetky úkony. Zošit, pero, kniha, ceruzka a papier by sa však nemali zo školskej aktovky vytratiť. Notebooky, tablety, smartfóny, počítače, projektory a iné veci zo sveta technológií 21. storočia sú pomoc, ktorá je v školách potrebná, ale iba do určitej miery.

Čo si myslí psychologička Denisa Maderová:
"IT technológie majú veľké množstvo pozitív aj negatív. Medzi pozitíva patrí, že počítačová technika umožňuje skvalitniť proces učenia a výučby, prispieva k rozvoju myslenia a tvorivých aktivít, napomáha proces vzdelávania, podporuje individualizáciu učenia. IT technológie rešpektujú individuálne požiadavky dieťaťa, ako je napr. tempo dieťaťa a spôsob učenia. Sledovanie informácií na počítači podporuje u detí záujem o učenie. Počítačová technika spríjemňuje zážitky z vyučovania, dokáže deti nadchnúť, dokonca aj v prípade, ak ich určitý predmet nebaví. Učiteľ môže využiť rôzne efekty ako grafy, tabuľky, a tak urobiť učivo viac zaujímavým a ľahšie pochopiteľným. Počítačová technika môže znižovať riziko strachu z neúspechu, strachu z vlastných nedostatkov, môže podporiť komunikáciu a urýchliť verbálne schopnosti u detí.

Využívanie IT technológii pozitívne stimuluje pozornosť a môže podporiť sociálnu komunikáciu medzi deťmi v zmysle využívania sociálnych sietí v špecifických prípadoch. Technológie však majú aj negatíva. Medzi tie patrí strácanie spontánneho učenia sa prostredníctvom hry. Počítačová technika nahrádza priamu interakciu dieťaťa s dospelými, čím sa môže vytrácať humanizácia z výučby a vyučovania. IT technológie môžu byť najmä u mladších detí na úkor aktivít dôležitých pre ich zdravý psychický a fyzický vývin – napr. sú ohrozené aktivity, ktoré rozvíjajú motoriku dieťaťa, jeho zdravý neurovegetatívny a emocionálny vývoj, vnútornú rovnováhu a vyššie kognitívne funkcie.

Klasické knihy sa nahrádzajú elektronickou knihou, a tým sa stráca hodnota, posolstvo a spomienky na knihu ako takú. Pri dlhšej práci s počítačom je nepriaznivo ovplyvňovaný zrak, elektromagnetické žiarenie negatívne ovplyvňuje nervový systém, a tak môže spôsobovať poruchy koncentrácie a pozornosti, poruchy spánku a spôsobovať emočnú labilitu. Negatívnou stránkou IT technológii je aj to, že podporuje závislosť od počítača a podporuje vytváranie virtuálnych vzťahov, ilúzií o ľuďoch, vytráca sa priamy bezprostredný kontakt zo života. Počítač tiež môže slúžiť ako únik z reality a od reálneho riešenia problémov."

Na zníženie negatívnych vplyvov IT technológií odporúča:
Časovo obmedziť a ohraničiť časovú aktivitu na počítači maximálne na 1 až 2 hodiny denne podľa veku dieťaťa, striedať aktivitu pri počítači pohybovými hrami, športom, prechádzkou vonku a hrou, nejesť pri počítači a vnímať základné fyziologické a biologické potreby, ktoré je nutné absolvovať mimo počítača.

Čo si myslí učiteľka ZŠ Viera Bartalošová,
ZŠ Novomeského Trenčín, slovenský jazyk – dejepis:

  1. Vyučovanie pomocou techniky napredovalo míľovými krokmi. Pomohlo to žiakom i učiteľom, dá sa rýchlejšie a efektívnejšie pracovať a riešiť dané problémy.
  2. Ja som za klasické písanie poznámok – perom do zošita a kriedou na tabuľu. Pedagogicko-psychologická poradňa odporúča žiakom so špeciálnymi potrebami a hlavne integrovaným žiakom používať počítač alebo si poznámky kopírovať od spolužiakov. Zatiaľ to ani jeden žiak nevyužil. Kto má fotografickú pamäť, ten sa písaním poznámok zároveň učí. Niektorí moji kolegovia však využívajú aj programy alebo zápisy učiva, ktoré si pripravili doma na počítači a žiaci ich majú počas hodiny pred očami, tým si lepšie učivo zapamätajú.
  3. Využívam hlavne dataprojektor, kde si pripravím prezentáciu, alebo si stiahnem hotovú prezentáciu z portálu zborovňa. Alebo si žiaci pripravia prezentáciu sami, čo je veľa ráz na vysokej odbornej úrovni, v škole máme aj interaktívnu tabuľu či počítačové učebne.
  4. Internet ovplyvňuje vyučovanie zväčša pozitívne, ale žiaci menej čítajú, menej navštevujú knižnicu, menej si robia referáty z encyklopédií, odbornej či regionálnej tlače, spoliehajú sa len na internet, čo je niekedy aj na škodu veci.
  5. Počas vyučovacej hodiny využívam hlavne už spomínanú stránku zborovňa, Google, Albert… hodiny slovenského jazyka sú zväčša klasické – tabuľa, pero… Tu sa mi osvedčilo, že žiaci sa tak látku lepšie naučia, a zároveň ich takto pripravujem na Komparo či Testovanie 9. Zameriavame sa hlavne na čítanie s porozumením, lebo na tomto princípe sú stavané aj spomínané testy na stredné školy. Počítač viac využívam na literatúre a dejepise.

Čo si myslí učiteľ gymnázia, RNDr. Pavol Sadloň,
prezident Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií SR:

  1. 75 % interaktívnych tabúľ sa využíva ako premietacie plátno. Bez softvéru to je na nič.
  2. Informačné technológie otvárajú novú možnosť. Virtuálne precestovať celý svet. Ide iba o človeka, koľko informácií je schopný prijať. Je niekedy lepšie vedieť menej, ale skutočne to vedieť, ako sa všetko učiť a nič nevedieť.
  3. Deti sa dostávajú vplyvom elektroniky menej k čítaniu. O tom, čo prináša kniha, sa dočítajú v nejakom článku. V podstate si tú knihu neprečítajú a nevedia vyjadriť vlastný názor.
  4. Aj pri technike stále platí, že technika podporuje výučbu, ale nikdy nenahradí človeka. Rozumní ovládajú techniku a hlúpych ovláda technika. Nedajme sa ovládať technikou.
  5. Všetci vnímame techniku z dvoch pohľadov: užitočná – má všetky vymoženosti pri motivácii, negatívna – pri rušení koncentrácie na hodine.
  6. Niekedy niekto dokáže s minimálnou technikou dokázať veľa a niekto s luxusným vybavením stagnuje. To znamená, že nie vždy to najdrahšie dokážeme efektívne využiť. Treba sa aj na lacnejších veciach najskôr veci naučiť.

Využitie nových technológií v škole

Dôvody na využitie nových technológií v školách:

  • ponúkajú omnoho jednoduchší spôsob distribúcie a získavania študijných materiálov pre lektorov i študentov
  • plán vzdelávania môže byť koncipovaný ako flexibilný s možnosťou individuálneho vzdelávania
  • efektívny spôsob vzájomnej komunikácie medzi študentom a učiteľom a študentmi navzájom s využitím elektronických komunikačných médií
  • miesto výučby nie je geograficky obmedzené
  • individuálny prístup k študentom, individuálne tempo vzdelávania
  • pre evidenciu všetkých činností počas vzdelávania možnosť využitia technológií

Riziká zavádzania nových technológií v školách:

  • v prvom rade môže byť negatívom samotný postoj, keď mnohí zainteresovaní vo vzdelávaní nemajú vzťah k novým prvkom, z čoho vyplýva istá zaujatosť, bariéra voči moderným trendom vo vzdelávaní
  • ďalším negatívom sú jeho značne vysoké počiatočné náklady, ktoré v sebe môžu zahŕňať náklady na prípravu vzdelávacích kurzov a ich vývoj, technické vybavenie (hardvér, softvér, multimediálne zariadenia) a výuku ľudských zdrojov pre prácu s aplikáciami
  • ďalej môžu IT technológie do istej miery priniesť zníženie interpersonálnej komunikácie, keď vzťah školiteľ – školený je väčšinou sprostredkovaný technikou a tým sa osobnosť, aktuálny zdravotný stav či pocitový stav školiteľa a školeného dostávajú do úzadia a vzdelávanie je tým ohraničené iba na úroveň odovzdávania informácií a nácvik zručností

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #počítač #tablet #škola #aktovka #zošit