Slovenská služba Thapir mieri do sveta. Hľadá udalosti v okolí

Projekt od slovenských tvorcov hľadá a upozorňuje ľudí na udalosti v ich bezprostrednom okolí. Plánuje preraziť aj v zahraničí. Uvažuje tiež o podpore nových technológií vrátane inteligentných hodiniek či pripojených áut.

06.04.2014 15:14
thapir, startup, aplikácia Foto:
Thapir je služba vytvorená trojicou Slovákov, ktorej cieľom je informovať ľudí o udalostiach v ich bezprostrednom okolí.
debata

Ak chce človek vedieť, čo sa práve deje v jeho okolí, musí obvykle navštíviť sociálne siete či komunitné servery, ktoré ho na najnovšie podujatia upozornia. Informácie o divadelných predstaveniach, prednáškach, koncertoch a iných spoločenských podujatiach sa však môžu šíriť aj inak. S jednou z možných alternatív prišiel slovenský projekt Thapir, ktorý získal aj dotáciu vo výške 30-tisíc eur od Slovak Telekomu na svoj ďalší rozvoj. Plány má veľké. V najbližších mesiacoch by sa okrem Slovenska rád presadil aj na oveľa väčších trhoch, akými sú Česká republika, Poľsko a Nemecko.

O podujatiach informujú organizátori a sami užívatelia
Základom projektu Thapir je mobilná aplikácia, ktorá užívateľovi ponúka prehľad aktivít v jeho okolí, v reálnom čase. Informuje ho o pripravovaných udalostiach a podľa tvorcov projektu je najmä o tom, čo sa deje „tu a teraz, nech už je užívateľ doma v Bratislave, v Sydney, Dakare či Moskve.“ Podľa Martina Horvátha, jedného z tvorcov služby, je práve neobmedzenosť používania jej unikátnou vlastnosťou. „Predstavte si, že ste večer doma, pozriete si, čo sa deje práve okolo Vás, odskočíte si na prednášku do The Spot, odtiaľ o hodinku neskôr na prezidentskú debatu do KC Dunaj. Viete, že cestujete na služobnú cestu do Londýna, z letiska si zadáte ulicu hotela a vidíte, že môžete vyraziť na jazz hneď vedľa a ráno na ranný beh pri Temži. Keď do hotela dorazíte, len si to funkciou Moja poloha potvrdíte.“

Thapir hľadá pre užívateľov udalosti, ktoré sa... Foto: Thapir
thapir, startup, aplikácia Thapir hľadá pre užívateľov udalosti, ktoré sa konajú v ich okolí.

Pre mnohé služby, ktoré ponúkajú podobné funkcie sú základom sociálne siete a prepojenosť medzi nimi. Služby zbierajú informácie na Facebooku či Twitteri a následne ich užívateľom preposielajú do mobilu. Podľa Martiha Horvátha to nie je najlepšia cesta. Užívateľ musí často zdieľať svoju polohu a odkázaný je aj na spojenia s priateľmi. Informácie o podujatiach navyše často nie sú okamžité a človek sa tak o nich dozvie na poslednú chvíľu, ak vôbec.

Thapir zaujíma najmä to, čo sa deje tu a teraz
Ak aj nejaká konkurencia pre Thapir existuje, zatiaľ nie je veľká. Je ale údajne dobré, ak existuje konkurenčný produkt, ktorý vytvára trh, z ktorého môžu ťažiť aj ďalší. Nie je tomu tak dávno, čo sa na trhu objavila aplikácia Circle, ktorá je postavená na veľmi podobných základoch. Napriek tomu, že ju je možné používať aj na Slovensku, obsahu je v nej málo. Hlavným rozdielom medzi službami Circle a Thapir je odlišný koncept. Circle vychádza z konceptu sociálnych sietí, keď spája ľudí, priateľov a informácie o dianí v mestách. V tom má americká služba zjavne navrch, no s tým súvisí aj jej hlavná slabina – komunita. Užívateľov Circle je zatiaľ príliš málo na to, aby dokázali obsah o udalostiach aj mimo Spojených štátov a západoeurópskych krajín plnohodnotne napĺňať a aktualizovať. Thapir sa preto koncentruje na množstvo a kvalitu výsledkov vo vlastnom lokálnom vyhľadávaní podujatí. Užívateľov nabáda, aby odpovedali na otázku, čo sa práve deje v ich neďalekom okolí. Kľúčový miestom je ulica a najbližšie miesto, nie mesto s rádiusom 15 kilometrov.

Aplikácia Thapir je zatiaľ dostupná len pre... Foto: Thapir
thapir, startup, aplikácia Aplikácia Thapir je zatiaľ dostupná len pre zariadenia so systémom iOS. Podpora pre Android údajne pribudne čoskoro.

Tvorcovia Thapiru sa vyhýbajú označovaniu služby ako sociálnej siete. Vraj spĺňa funkciu informačnej služby, nie siete, ktorá spája ľudí. Záujemcov, ktorí chcú do služby bezplatne umiestniť informáciu o podujatí vraj pribúda. Sú medzi nimi nie len samotní užívatelia ale aj organizátori a firmy. Ak je však niečo dôležité, je to najmä lepšia personalizácia zobrazovaného obsahu, teda to, že užívateľovi sa zobrazia na mieru ušité informácie. Na to sa plánuje trojčlenný tím vývojárov sústrediť.

Zarába na doplnkových funkciách a propagácii organizátorov
Na mieste je ale otázka, ako si na seba chce Thapir zarobiť. Martin Horváth tvrdí, že podstatné je, aby bola služba pre užívateľov atraktívna a aby ju používalo čo najviac ľudí. „Pre organizátorov podujatia máme pripravené možnosti, ako môžu za platby, rádovo v desiatkach eur, rozširovať či už rádiu zobrazovania udalosti alebo pridávať doplnkový obsah ako je rezervácia lístkov, fotografií, kontaktov a podobne.“

Služba by si mohla porozumieť aj s inteligentnými hodinkami
V najbližšom období by sa preto mala v aplikácii objaviť práve možnosť zakúpenia lístkov cez rôzne rezervačné systémy. V budúcnosti by mohla prísť na rad aj podpora inteligentných hodiniek a takzvaných „pripojených vozidiel“, ktoré budú získavať a zobrazovať obsah z internetu na displeji palubného počítača. „Najväčší potenciál vidíme najmä v nových technológiách a rozvoji na iné ako mobilné platformy. Trh s inteligentnými hodinkami, či pripojenými autami zaznamená v najbližších rokoch absolútne geometrický rast.“

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Thapir #Circle #startup