Aký bude svet o pár rokov? To zatiaľ nikto presne nevie, no minimálne technologické firmy sa pokúšajú o to, aby bol z časti virtuálny. Virtuálna realita je pojem, ktorý sa skloňuje čoraz častejšie. Prvé lastovičky v podobe náhlavných súprav (headsetov), ktoré umožňovali hrať hry či prechádzať sa ulicami veľkomiest z pohodlia obývačky, sú len začiatok. Meta (materská firma Facebooku) pred niekoľkými mesiacmi stavila takmer všetko na jednu kartu – Metaverse.
Metaverse je virtuálnym svetom, akýmsi paralelným vesmírom k skutočnej realite. Predstaviť si to môžete tak, že okrem bežného života môžete žiť aj vo virtuálnom svete, do ktorého sa ponoríte práve za pomoci headsetu. Po tom, čo si ho nasadíte na hlavu sa môžete ocitnúť úplne kdekoľvek a žiť svoj druhý život. Tento svet zatiaľ nevyzerá príliš reálne, no Meta má ambíciu spraviť z neho miesto virtuálnych stretnutí. Prichádza však otázka, kto by chcel byť postavou v akomsi virtuálnom svete? Paradoxne, veľmi veľa ľudí. Podľa reportérky amerického magazínu The Washington Post, je ponorenie do virtuálnej reality veľmi prirodzené a návykové. Sama si vyskúšala nový headset, ktorý predstavil Mark Zuckerberg v týchto dňoch.
Dva životy. Jeden skutočný, druhý vo virtuálnej realite
Heaset Quest Pro je futuristickým zariadením, ktoré využíva dva miniatúrne displeje , ktoré cez špeciálne šošovky premietajú nositeľovi obraz. V porovnaní s predošlou verziou Quest 2 má však nositeľ možnosť vidieť aj okolitý svet cez periférne videnie v zornom poli mimo displeja. To znamená, že digitálny obsah je zobrazovaný ako doplnková vrstva nad reálnym svetom. Je to teda akýsi hybrid medzi virtuálnou a rozšírenou realitou. M. Zuckerberg to nazýva ako zmiešaná realita, ktorá je podľa neho ďalším významným míľnikom v rozvoji virtuálnej reality.
Nový headset je takisto ľahší, má tenšie šošovky, väčšiu a sofistikovanejšie umiestnenú batériu a ovládače s automatickým sledovaním polohy. Zariadenie aj kvôli svojej vysokej cene cieli najmä na technologických nadšencov a firmy. Záujemcovia, ktorí budú ochotní zo svojho vrecka vytiahnuť 1500 dolárov si budú môcť headset vyskúšať už 25. októbra, kedy ho Meta začne zákazníkom doručovať.