Prevádzkovatelia sociálnych sietí by mali mať vysokú morálnu integritu pri posudzovaní rizík spojených s umelou inteligenciou a deepfake. Obzvlášť, ak sú použité v predvolebnom politickom súboji. Meta sa rozhodla urobiť po svojom. V najnovšom vyhlásení uviedla, že od politických inzerentov bude vyžadovať, aby označili každý obsah, ktorý bol digitálne manipulovaný alebo vytvorený za pomoci umelej inteligencie. Týka sa to aj deepfake videí, ktoré sa budú môcť objavovať aj na Facebooku a Instagrame, ak budú primerane označené. Bude to však stačiť?
Deepfake má potenciál polarizovať spoločnosť
Analytici už dlhodobo upozorňujú na potrebu regulácie umelej inteligencie (skr. AI), obzvlášť v tak citlivých a problematických oblastiach, akými sú deepfake videá. Pri nich je AI použité na účelovú manipuláciu s videom alebo zvukom. Pre lepšie pochopenie – ide o technológiu na báze umelej inteligencie, ktorá zhromažďuje modely ľudského chovania a používa ich na „úpravu reality“. V praxi to vyzerá tak, že známemu politikovi alebo hercovi dokážu vo videu programátori vložiť do úst slová, ktoré by nikdy nepovedal. Čo je horšie, divák ani len nemá pocit, že sa pozerá na upravené video.
Meta sa rozhodla namiesto blokovania deepfake videí a prísnejšej regulácie AI obsahu zaviesť od januára pravidlá, podľa ktorých politické a volebné reklamy vrátane obsahu týkajúceho sa sociálnych problémov využívajúce digitálne upravené obrázky a videá, musia byť tvorcom riadne označené. Umelú inteligenciu bude podľa Mety kontrolovať umelá inteligencia a z časti aj ľudia. Zadávatelia reklám Metu nebudú musieť informovať, ak fotky a videá upravili za pomoci AI len minimálne – napríklad ak ich orezali alebo upravili farby. Spoločnosť sa snaží verejnosť upokojiť vyhlásením, že bude z oboch platforiem odstraňovať deepfake videá, ak budú pôsobiť zavádzajúco pri prezentovaní slov, ktoré protagonista nepovedal.