iPhone či iPad zrejme Flash nikdy podporovať nebudú

Riaditeľ Applu, Steve Jobs, sa do najpoužívanejšieho produktu Adobe začal vo veľkom navážať. Podľa neho za častým zlyhaním systému Mac OS treba hľadať práve Flash. Aj to je jeden z mnoha dôvodov, prečo padlo rozhodnutie, neintegrovať ho do prenosných zariadení typu iPhone či iPad.

01.05.2010 14:32
Steve Jobs ukazuje Apple iPhone Foto:
Ilustračné foto
debata

Radšej ako Flash si Apple adoptoval otvorené štandardy HTML5, CSS a JavaScript. „HTLM 5, ako nový webový štandard, ktorý bol adoptovaný Applom, Googlom a mnohými ďalšími spoločnosťami, umožňuje vývojárom vytvárať pokročilú grafiku, typografiu, animácie a prechody bez spoliehania sa na doplnky tretích strán, ako napríklad Flash. HTML 5 je navyše úplne otvorený a kontrolovaný štandardovou komisiou, ktorej je Apple členom,“ tvrdí Jobs.

Apple sa podla Jobsa takisto zapojila do vytvárania otvorených webových štandardov. Ako príklad uvádza renderovací nástroj WebKit, ktorý je srdcom prehliadača Safari. WebKit v súčasnosti využíva aj prehliadač v systéme Android od Google, výnimkou nie sú ani prehliadače v zariadeniach od Nokie, Palmu a použiť sa ho chystá aj výrobca smartfónov Blackberry, RIM.

Podľa Adobe, zariadenia od Applu nemôžu plnohodnotne pristupovať k prehliadaniu webu, pretože 75 percent zo zobrazovaných videí je práve typu Flash. Jobs však namieta a uvádza, že Adobe vo svojich tvrdeniach zavádza, nakoľko takmer všetky takéto videá sú dostupné v aktuálnejšom formáte H.264, a tým pádom je možné prehliadať ich aj na zariadeniach typu iPhone, iPod či iPad. Jobs ale vo svojich argumentoch pripúšťa, že k niektorým videám sa používatelia spomínaných zariadení jednoducho nedostanú.

Apple silu svojich argumentov zvyšuje aj tvrdením, že na zariadeniach od Applu nie je možné hrať hry spolupracujúce s technológiou Flash. Jobs mu síce dáva za pravdu, ale dodáva, že množstvo iných hier je bezplatne dostupných aj prostredníctvom obchodu App Store.

Ďalším dôvodom, prečo sa Apple rozhodol ignorovať Flash vo svojich prístrojoch, je výdrž batérie. Softvérové dekódovanie videa spotrebuje väčšie množstvo energie, ako dekódovanie za pomoci hardvéru. Jobs dodáva, že hardvérovo dekódované video je možné na iPhone prehrávať s plne nabitou batériou 10 hodín, kým pri softvérovo dekódovanom videu len 5 hodín. Videá či animácie s Flashom je väčšinou potrebné dekódovať práve softvérovo.

Technológia Flash bola navyše vytvorená pre počítače, ktoré namiesto dotykového ovládania používajú myš. Kvôli náprave a rozšíreniu podpory o dotykové ovládanie by musela byť väčšina stránok používajúcich doplnky Flash opätovne prepísaná. Jobs sa teda pýta, prečo by namiesto prepísania kódu stránok kvôli podpore Flashu nemohli byť stránky prispôsobené na použitie moderných technológií ako HTML5, CSS a JavaScript?

Vzájomné osočovanie sa medzi, v minulosti úzko spolupracujúcimi, spoločnosťami Apple a Adobe sa prehĺbilo pred niekoľkými týždňami po predstavení tabletu iPad. Ten rovnako ako iPhone či iPod nepodporuje technológiu Flash, čo väčšina užívateľov vníma negatívne.

debata chyba