Nové solárne lietadlo chce obletieť svet

Švajčiarski piloti Bertrand Piccard a André Borschberg predstavili vo Švajčiarsku nové lietadlo na solárny pohon, s ktorým chcú na budúci rok obletieť svet. Stroj Solar Impulse 2 je podľa nich schopný vydržať vo vzduchu teoreticky stále.

23.04.2014 11:20
debata
Solar Impulse 2 má väčšie rozpätie krídel ako... Foto: SITA/AP, Jean Revillard pre Solar Impulse
Solar Impluse 2, lietadlo Solar Impulse 2 má väčšie rozpätie krídel ako Boeing 747.

Solar Impulse 2 je zlepšenou verziou jednomiestneho lietadla Solar Impulse, s ktorým obaja piloti už uskutočnili množstvo úspešných ciest vrátane neprerušovaného nočného letu. Vlani s ním po etapách preleteli naprieč Spojenými štátmi. O rok skôr lietadlo zvládlo rovnakým spôsobom aj cestu z Maroka do Švajčiarska a späť. Vtedy išlo o prvý medzikontinentálny let lietadla na slnečný pohon.

Vnuk známeho švajčiarskeho vedca, dobrodruha a vynálezcu batyskafu Augusta Piccarda a bývalý vojenský letec Borschberg vylepšený stroj prvýkrát predviedli na leteckej základni Payerne na západe Švajčiarska. Na jeho predstavenie prišlo asi 500 ľudí vrátane politikov, rôznych osobností, diplomatov a novinárov.

Solar Impulse 2 má najmä dokonalejšie lítiové batérie, ktoré uchovávajú energiu získanú zo slnka pomocou 7¤248 fotovoltaických článkov s celkovou hmotnosťou 633 kilogramov. Tie umožňujú stroju teoreticky neobmedzenú samostatnosť. Len v noci je nutné letieť rýchlosťou maximálne 46 kilometrov za hodinu, aby sa batérie nevyčerpali. Fotovoltaické články pokrývajú masívne krídla s rozpätím 72 metrov, teda o osem metrov väčším, ako mal predchádzajúci model. Hoci toto rozpätie je dokonca väčšie ako pri Boeingu 747 jumbo jet, Solar Impulse 2 má hmotnosť len dve a pol tony, teda zhruba ako väčšie auto. Spomínané obrie lietadlo je 150-krát ťažšie.

Borschberg sa pred novinármi tiež pochválil, že nové lietadlo je vyrobené z ľahších materiálov ako predchádzajúca verzia a má tiež výkonnejšie elektromotory. Poukázal aj na pohodlnejšie sedenie, ktoré je veľmi dôležité. Aj keď totiž bude pripravovaná cesta okolo sveta rozdelená na etapy, pomalá letová rýchlosť znamená, že lietadlo bude musieť pri dlhých preletoch cez oceány zotrvať vo vzduchu nepretržite aj niekoľko dní.

Pre väčšie pohodlie bol zväčšený aj kokpit na 3,8 kubického metra a doplnený toaletou. Pilot si v ňom môže dokonca dopriať krátky spánok. K novému vybaveniu patrí „virtuálny kopilot“, ktorý dokáže driemajúceho muža „za joystickom“ prebudiť vibrovaním na zápästie a tiež upozorniť pozemné letecké strediská na možné problémy.

Celá chystaná vzdušná púť okolo sveta je podľa Borschberga rozplánovaná na 20 letových dní rozvrhnutých do niekoľkých mesiacov. Odštartovať má o rok v marci z oblasti Perzského zálivu, aby sa využili priaznivé klimatické podmienky na ceste na východ cez Arabské more, Indiu, Barmu, Čínu, Tichý oceán, USA, Atlantický oceán, južnú Európu a severnú Afriku až na miesto štartu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #lietadlo #Solar Impulse 2