S plánmi spoločnosti Google o alternatívnom poskytovaní pripojenia k internetu v najodľahlejších oblastiach planéty spolu s krajinami tretieho sveta je už verejnosť dlhšiu dobu oboznámená. Podľa denníka The Wall Street Journal plánuje spoločnosť poskytovať internet nie využitím špeciálnych balónov pohybujúcich sa v stratosfére, ale aj za pomoci vlastných satelitov.
Internet majú pomôcť šíriť balóny aj lietadlá bez pilota
Nové možnosti poskytovania internetu si Google vyskúšal ešte počas minulého roka na na Novom Zélande v projekte Loon. Špeciálne balóny, pohybujúce sa vo výške približne 25 kilometrov nad zemou, využívajú na napájanie elektroniky, potrebnej k poskytovaniu konektivity, solárne panely. Balóny síce neohrozujú leteckú dopravu, no spoločnosť sa musí vysporiadať s viacerými obmedzeniami ako je napríklad prúdenie vzduchu.
Alternatívu k balónom predstavila aj spoločnosť Facebook, a to v podobe špeciálnych bezpilotných lietadiel, označovaných aj ako drony, ktoré by krúžili v stratosfére v rovnakej výške ako meteorologické balóny. Pre svoj chod by využívali takisto solárnu energiu. Do vývoja bezpilotných lietadiel ako aj samotného konceptu Facebook povolal inžinierov z Národného úradu pre letectvo a vesmír, ako aj odborníkov zo spoločnosti Ascenta, ktorá drží rekord v dolete solárne napájaného lietadla Zephyr.
Balóny v stratosfére by mohli doplniť aj stovky satelitov
Napriek tomu, že Google sa myšlienky na balóny krúžiace v stratosfére nevzdal, hľadá aj alternatívne možnosti poskytovania internetu. Podľa denníka sa spoločnosť s viacerými partnermi usiluje o zostrojenie špeciálnych atmosferických satelitov, ktoré by poskytovali konektivitu obyvateľom menej vyspelých krajín, respektíve oblastí bez prístupu k internetu. Súčasťou projektu má byť až 180 satelitov, ktoré by mali krúžiť okolo Zeme v bližšie nešpecifikovanej výške. Projektu, ktorého rozpočet je odhadovaný na jednu až tri miliardy dolárov, šéfuje Greg Wyler zo spoločnosti O3b Networks, v ktorej vlastní Google menšinový podiel. Bližšie detaily o projekte zatiaľ nie sú známe.
Firmám nejde o dobročinnosť, ale o milióny nových užívateľov
Sprístupniť internet aj obyvateľom krajín tretieho sveta je strategickým krokom, ktorý bude pre najväčšie internetové spoločnosti v budúcnosti nevyhnutný. V žiadnom prípade nemožno hovoriť o dobročinnej aktivite. Tak sociálna sieť Facebook ako aj Google dosiahli vo vyspelých krajinách svoj vrchol a potrebujú expandovať. Preniknutím na nové trhy môžu získať viac ako štyri miliardy nových užívateľov, ktorí k internetu v týchto dňoch stále nemajú prístup. Napriek zdanlivo vysokým investíciám do rozvoja experimentálnych projektov však možno hovoriť o zlomku nákladov, ktoré by spoločnosti museli vynaložiť pri budovaní káblových sietí.