Sociológovia novej generácii hovoria našinci z digitálneho sveta, tiež sa im hovorí generácia Y. Narodili sa s laptopmi, tabletmi, smartfónmi, gamepadmi v rukách a nedokážu ich odložiť. Ako ich prinútiť, aby sa zaujímali o auto? Odpoveď je podľa nich jednoduchá: zmeniť auto na jazdiace smartfóny. Nejde pritom o to, zabudovať doň telefón s hlasným odpočúvaním alebo navigáciou, pretože to je dnes banalita. Ide o to, aby sa celý automobil stal smartfónom.
Premena áut na jazdiace smartfóny
Mladých viac ako sila motora zaujímajú digitálne aplikácie a najdôležitejšie je širokopásmové pripojenie. Odhaduje sa, že na svete je už okolo 20 miliónov takýchto áut a každoročne pribúda ďalších desať miliónov. Podľa firmy Everis bude mať do konca desaťročia 90 percent predávaných áut prístup na internet.
Internet vecí, teda možnosť, že spolu budú komunikovať stroje navzájom, otvára desiatky uplatnení, ktoré si dnes možno len ťažko predstaviť. Auto získa inteligenciu a schopnosť koordinovať pohyb s inými autami na ceste. To zvýši bezpečnosť, zníži počet kolízií aj napriek stále hustejšej premávke. A umožní rozšírenie robotických áut bez vodiča.
Premena áut na jazdiace smartfóny spôsobuje, že elektronika dnes predstavuje už 30 percent ceny vozidla. To stavia výrobcov pred čoraz náročnejšie výzvy. Pretože elektronika sa rozvíja rýchlejšie ako mechanika.
Plne automatizované auto bez vodiča
Pri analýze správania klientov generácie Y si výskumníci trhu všimli, že pri rozhodovaní o kúpe postupujú veľmi racionálne. Prečo by som si mali kupovať auto nadupané elektronikou, keď im tie isté funkcie ponúka ich smartfóne? Preto niektoré automobilky, ako napríklad Honda a Toyota, plánujú prepojenie smartfónu vodiča s automobilom. Šofér napríklad telefónom otvorí dvere a potom ho položí na palubnú dosku. Smartfónová aplikácia prevezme nielen obsluhu spojenia alebo navigácie, ale aj iné funkcie, ako monitorovanie kamier pre cúvanie a pre mŕtvy uhol.
Automobilový priemysel sa snaží prispôsobiť novým časom, pretože digitálny svet ho môže čochvíľa prevalcovať. Príkladom je Google. Jeho Relay Rides je sieťová „carsharingová“ platforma, ktorá slúži na požičiavanie osobných áut. Konštrukciou plne automatizovaného vozidla jazdiaceho bez vodiča sa zaoberá spoločnosť Google Self-Driving Car. Koncern investoval aj do firmy Uber, ktorá vytvorila nový model taxislužby. Trochu pripomína Waze, čiže aplikácie pre výmenu informácií o situácii na cestách.
Ani iné firmy zo Sillicon Valley nespia a tiež investujú do automobilovej brandže, zvlášť Apple. Neprekvapí preto, že na nedávnom autosalóne v Ženeve znepokojený Klaus Fröhlich z predstavenstva BMW sľuboval, že jeho firma staví na informatiku a polovicu vývojovej divízie budú tvoriť informatici. Ide o to, aby BMW neskončilo ako zákazník nejakého giganta zo Sillicon Valley v Kalifornii.
Mladí po vlastnom aute neprahnú
Nová generácia zákazníkov je pre automobilové koncerny veľkou záhadou. Mladí majú úplne inú hierarchiu hodnôt ako ich rodičia a starí rodičia. Po vlastnom aute neprahnú, značka auta už neslúži ako informácia o spoločenskom statuse. Iste, poznajú výhody auta, ale nemusia ho mať. Dá sa predsa on-line požičať alebo zdieľať formou carsharingu. Je to lacnejšie a praktickejšie. Ich rodičia pripravovali auto na dovolenku, no oni dávajú prednosť lacným letom, pretože to je pohodlnejšie a menej to stojí. Keď bude treba, auto sa dá požičať na mieste.
Výskumníci tiež upozorňujú, že generácia Y je zviazaná s miestom. Možno je to reakcia na skúsenosti rodičov a starých rodičov, ktorých snom bolo bývať v malom domčeku so záhradkou za mestom. Splnenie takého želania so sebou nieslo závislosť od auta a nočnú moru hodín trávených denne v kilometrových kolónach. Mládež si váži výhody života v meste. Mestá však nemajú osobné automobily rady a robia všetko pre to, aby motorizovaným obyvateľom sťažili život. Preto mladí dávajú prednosť hromadnej doprave a radi jazdia na bicykli.
Automobilové koncerny pozorujú ako lakmusový papierik situáciu v USA, najviac motorizovanej krajine. Rastie tam počet mladých, ktorí na vlastné auto rezignujú, a dokonca nemajú vodičský preukaz. Pomer majiteľov áut medzi ľuďmi vo veku 16–24 rokov predstavoval v roku 2000 celých 76 percent, ale znížil sa na 71 percent. A to v krajine, kde je vodičský preukaz často základným preukazom totožnosti. Čo nastane, keď sa tento trend udrží?
Končí sa doba, keď automobilové koncerny predávali autá. Prichádzajú časy, keď sa tovarom stane mobilita.