Slovenské aplikácie: Žijeme v čase digitálnej revolúcie

, 01.07.2019 10:00
pacient, lekár, doktor
Ilustračné foto. Autor:

Tvorcom nových aplikácií sa na Slovensku darí. Jednu z praktických služieb ponúka portál TopDoktor.sk, ktorý pomáha lekárom i pacientom. O čo konkrétne ide, priblížil jej šéf a spoluzakladateľ Matúš Holeša.

Ako vaša služba funguje a komu je určená?

Internetový portál TopDoktor.sk predstavuje aplikáciu umožňujúcu objednanie k lekárovi cez internet. Obsahuje viac ako 25-tisíc profilov lekárov vo všetkých špecializáciách. Lekári a zdravotnícke zariadenia náš objednávací systém využívajú ako vlastný on-line kalendár. Ovládanie je jednoduché a intuitívne, možno ho prispôsobiť potrebám akéhokoľvek lekára v akomkoľvek zdravotníckom zariadení. Samozrejmosťou je e-mail a SMS notifikácia pred každým vyšetrením. Znižujeme administratívnu záťaž ambulancií – menej telefonátov, menej pacientov zabúdajúcich na termíny, čo pre lekárov znamená viac času na pacientov.

Ako sa nápad zrodil?

Vývoj by som rozdelil na dve etapy. V tej prvej koncom roka 2014 vznikla myšlienka, ktorá sa rozvíjala, a vznikol tak portál Necakajulekara.sk, ktorý bol, úprimne povedané, elementárny. V druhej etape sme vytvorili portál TopDoktor.sk, ktorý postupne od roku 2016 prešiel zmenami až do dnešnej podoby. Analýzou dát vylepšujeme fungovanie portálu každým dňom.

Koľko pacientov už využilo vaše služby?

Od vzniku portálu viac ako 200-tisíc. Čísla postupne rastú, ročne riešime okolo 120-tisíc pacientov.

K akým lekárom sa pacienti prostredníctvom vášho portálu najviac objednávajú?

Sú to najmä špecializácie ako oční lekári, alergológovia, ORL, urológovia či gynekológovia. Spolupracujeme s lekármi naprieč celým Slovenskom.

Pacienti sa na vás môžu obrátiť nonstop. Využívajú portál aj v noci?

Snažíme sa poskytovať čo najkvalitnejšiu zákaznícku podporu a pomáhať každému pacientovi s akýmkoľvek problémom. Zákaznícka podpora reaguje nonstop, či už počas pracovných dní, sviatkov alebo víkendov. Viac ako 70 percent návštevníkov portálu tvoria užívatelia vo veku 25 až 44 rokov. Vyše 75 percent užívateľov tvoria ženy. Viac ako 35 percent rezervácií sa realizuje medzi 17. hodinou až ôsmou hodinou ráno, teda v čase, keď už väčšina lekárov neordinuje. Pacienti nemusia strácať čas telefonátmi ani zbytočne merať cestu do ambulancie, pretože v prípade lekárovej neprítomnosti dostanú SMS.

Na portáli máte i hodnotenie niektorých lekárov, vyše 40-tisíc „recenzií“. Prezerajú si ich pacienti? Ovplyvňuje ich to pri rozhodovaní, ktorého doktora navštívia?

Zo skúsenosti vieme, že pacienti sa pri výbere zaujímajú o recenzie lekárov. Práve overené hodnotenia skutočných pacientov majú pre nich väčšiu váhu.

Sú tie „recenzie“ dôveryhodné? Čo keď chce niekto iba vylepšiť svoju povesť alebo, naopak, poškodiť konkurenciu?

Zo začiatku sme testovali aj anonymné hodnotenia, no ich veľkou nevýhodou je dôveryhodnosť. Preto sme anonymné hodnotenia vylúčili. Hodnotenie môžu pridať len registrovaní užívatelia, ktorí lekára naozaj navštívili. Zabraňujeme tak pokusom, akými sú poškodenie lekára alebo, naopak, vylepšenie jeho hodnotenia.

Máte nejaké plány do budúcnosti?

Vylepšovaní je neúrekom a sme radi, že lekári alebo užívatelia stránky aktívne participujú na nápadoch pre zlepšenie. Máme záujem o čo najväčší počet lekárov v každom okrese. Naším dlhodobým cieľom je expanzia na zahraničný trh.

Na Slovensku v poslednom období vzniklo viacero nových aplikácií pre web alebo mobily. Čím si vysvetľujete, že sa tak rozvíja táto oblasť?

Žijeme v dobe, ktorú môžeme označiť ako digitálnu revolúciu, a takmer každá oblasť ľudského života sa svojím spôsobom digitalizuje. Taký je globálny trend.

Máme pre tento segment dosť nadaných mladých ľudí? Je to cesta, ktorou by sa krajina mohla ďalej uberať?

Myslím si, že šikovných mladých ľudí na Slovensku čoraz viac pribúda. Atraktivita IT odvetvia tak láka nových ľudí, ktorí môžu priniesť inovácie či smerovanie a celkovo tak prispieť k rozvoju digitalizácií produktov a služieb v krajine a posunúť ju tak globálnym trendom.

Matúš Holeša (25)

Bakalárske štúdium ukončil na Fakulte managementu Univerzity Komenského a v súčasnosti dokončuje štúdium MBA na Viedenskej univerzite. S portálom TopDoktor, kde je šéfom a spoluzakladateľom, získali Cenu za inovácie v rámci Podnikateľskej ceny organizovanej Junior Chamber International – Slovakia.

Vybrané slovenské aplikácie

Sygic - spoločnosť, ktorá vznikla v roku 2004 v Bratislave, už vytvorila viacero aplikácií, napríklad: Sygic GPS Navigation s 3D mapami pre vodičov; Sygic Travel – cestovný sprievodca a pomocník pri plánovaní dovolenky, informuje o pamiatkach, aktivitách, hoteloch a pod. spolu s mapami a navigáciou priamo v mobile; Sygic Travel Maps – najlepšie atrakcie, hotely, reštaurácie alebo obchody priamo na mape; Sygic Truck – navigácia s mapami a výpočtom trás pre kamióny a karavany; Family Locator – sleduje pohyb a pozíciu vašich detí a blízkych na mape.

Waze Slovensko - bezplatná GPS navigácia informuje o premávke, opravách, policajných hliadkach, dopravných nehodách atď. Ak je premávka na plánovanej trase kritická, aplikácia klientom umožní vybrať inú, čím šetrí čas. Pomáha tiež zistiť čas príchodu do cieľa a nájsť najlacnejšie čerpadlá na trase.

Bistro.sk - objednávka jedla on-line a jeho donáška na určené miesto, možno si pozrieť aj hodnotenie reštaurácie, ponuku či denné menu.

Emon - domácnostiam pomáha kontrolovať náklady na energie a bývanie jednoduchou evidenciou spotreby, vďaka čomu klienti môžu nájsť spôsob, ako ušetriť. Náklady na energie a bývanie sú totiž na Slovensku druhé najvyššie – hneď po potravinách.

NaviZoo - aplikácia s interaktívnymi mapami zoologických záhrad (aktuálne ich obsahuje asi 30 zo SR, z ČR, Maďarska, Rakúska, Poľska, Nemecka, Talianska a Holandska, neskôr by ich malo by ich až 200). Vďaka mapám sa v zoo môžete zorientovať, zistiť, kde sú aké zvieratá a atrakcie, zahrať si vzdelávacie hry a kvízy.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#vyrobené na Slovensku #aplikácie #Matúš Holeša
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku