Veľký humbug okolo umelej inteligencie postupne utíchol. Ľudia si na jej prítomnosť postupne zvykajú a ani novinové titulky o zmenách na pracovnom trhu už nevyvolávajú také vášne, ako pred niekoľkými mesiacmi. Najväčšie technologické firmy však na vývoji AI naďalej pracujú a snažia sa nasmerovať ho správnym smerom. Trh sa zdal byť obsadený, kým sa o slovo neprihlásil Amazon. Firma, ktorá dlhé mesiace spala na vavrínoch, predstavila vlastného četbota s názvom Q, ktorý má by konkurentom k nástroju ChatGPT predstavenému pred rokom.
Rozdiel oproti platforme ChatGPT a Q od Amazonu má byť v dostupnosti. Kým prvý četbot je prístupný verejnosti, Q bude určený najmä pre biznisové aplikácie a firmy využívajúce cloudové riešenia. Četbot budú môcť firmy využívať napríklad pri generovaní špecifických dát, grafov, analýze informácií či automatizácii niektorých činností. Amazon tak cieli na úplne iný, špecifický segment trhu, ktorého potreby neboli v dostatočnej miere vypočuté. Aj keď Microsoft napríklad firmám už ponúka AI nástroj Copilot, ktorý pomáha s plánovaním a sumarizáciou stretnutí, písaním e-mailov či extrakciou dát z tabuliek a grafov, jeho integrácia v cloude nedosahuje takej úrovne, akú chce ponúknuť Amazon.
Lacnejší než Google a Microsoft
Amazon firmám tiež sľubuje, že Q ich bude chrániť pred porušovaním ich autorských práv. Nemalo by sa tak stať, že umelá inteligencia využije niektoré z ich dát na trénovanie vlastných schopností a ich neskoršie využitie pre adresovanie potrieb iných firiem. Firmy využívajúce Q budú môcť tiež nastaviť oprávnenia pre prácu s korporátnymi dátami, ktoré sa nenachádzajú na serveroch Amazonu, ale v službách ako Slack či Gmail. Q na rozdiel od ChatGPT či Barda nie je postavený na špecifickom AI modeli, ale namiesto toho využíva platformy ako Bedrock, ktoré prepájajú viacero AI systémov do jedného. Amazon si za používanie nástroja Q účtuje 20 dolárov “na hlavu”, teda o 10 dolárov menej než konkurenčný Microsoft a Google.