Nový vesmírny raketoplán prešiel technickou previerkou

26.05.2011 14:44
Raketoplán Skylon
Raketoplán Skylon bude mať špeciálny motor Sabre, ktorý dokáže nasatý vzduch schladiť o vyše tisíc stupňov v priebehu jednej stotiny sekundy a bude schopný vzlietnuť a pristávať na klasických pristávacích dráhach. Autor:

Nádej na postavenie nového a v mnohých ohľadoch netradičného raketoplánu podstatne ožila. Britská vesmírna loď Skylon totiž prešla dôležitou technickou prehliadkou vykonanou Európskou vesmírnou agentúrou (ESA). V správe ESA uviedla, že nenašla žiadne podstatné technické prekážky, ktoré by bránili postaveniu nového raketoplánu. Jeho hlavnou výhodou má byť schopnosť štartovať a pristávať na klasických letiskách, ako to dokážu bežné dopravné lietadlá alebo stíhačky.

Podľa britských BBC News má byť ďalšou fázou vývoja praktické otestovanie kľúčovej inovácie – motora Sabre. Skúšky by sa mohli začať už tento alebo na budúci rok. Motor Sabre je vlastne hybrid. Na začiatku a konci letu spaľuje kyslík podobne ako prúdové lietadlá a keď sa dostane nad atmosféru, prejde na raketový pohon. Dizajnéri Skylonu hovoria, že práve táto schopnosť robí z raketoplánu taký zaujímavý projekt, ktorý by mal výrazne znížiť náklady spojené s letmi do vesmíru.

Technickú previerku konceptu dizajnu stroja si objednala Britská vesmírna agentúra (UKSA). „ESA nenašla žiadne kritické problémy, ktoré by bránili v pokračovaní vývoja motora,“ uviedla odborná komisia. Skylon je pritom vo vývoji už tridsať rokov. S ideou Skylonu prišli ešte v 80. rokoch ľudia z British Aerospace a Rolls Royce, uviedla BBC. Koncept motora Hotol mal však mnohé technické nedostatky, tak sa firmy rozhodli jeho ďalší vývoj zastaviť.

Pôvodní vývojári sa však vízie nevzdali a dizajn zdokonaľovali nezávisle pod záštitou firmy Reaction Engines. Motor Saber je teraz navrhnutý tak, aby spaľoval zmes vodíka a kyslíka, pričom v nižších výškach získava kyslík priamo zo vzduchu. Znamená to, že Skylon nemusí niesť toľko paliva a je teda podstatne ľahší. Na rozdiel od amerických raketoplánov by nepotreboval pomocné rakety, ktoré predstavujú veľké bezpečnostné riziko pri štarte a z dôvodu možného poškodenia tepelného plášťa aj pri návrate do atmosféry.

Nový dizajn motora si musí poradiť s veľkými výzvami. Sabre totiž bude nasávať horúci vzduch s teplotou až tisíc stupňov. Následne ho musí schladiť na mínus 130 stupňov Celzia, aby ho mohol spáliť spolu s vodíkom. Toto schladenie o 1¤130 stupňov musí stihnúť za jednu stotinu sekundy. Technici z Reaction Engines tvrdia, že našli riešenie a v praxi túto „tajnú technológiu“ predviedli aj ľuďom z ESA. Tí potvrdili, že funguje a očakávajú, že fungovať bude aj pri testoch plnohodnotného prototypu postaveného v mierke 1:1.

„Nehodnotili sme úplne všetko. Zamerali sme sa na kľúčové prvky dizajnu, ako je motor a štruktúra Skylonu,“ doplnil Mark Ford, šéf sekcie ESA pre prúdové inžinierstvo. Spoločnosť Reaction Engines uviedla, že ak letné testy budú úspešné, súkromní investori uvoľnia tristo miliónov eur na ďalšiu fázu vývoja raketoplánu. Za tieto peniaze vývojári postavia plnohodnotný motor Sabre, ktorý predvedie, že funguje v atmosfére aj v kozme.

Investori očakávajú vysokú návratnosť tohto rizikového projektu. V súčasnosti stojí vynesenie jedného kilogramu nákladu na geostacionárnu orbitu zhruba desaťtisíc eur. Skylon by to mal dokázať za menej ako sedemsto eur. Oproti konvenčným raketám by tak mal nesmiernu konkurenčnú výhodu. „Vláda na tento projekt nenašla peniaze a my aj tak chceme, aby bol financovaný súkromnými zdrojmi,“ vyhlásil Alan Bond, výkonný riaditeľ Reaction Engines.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk