Japonci objavili pod povrchom Mesiaca obrí tunel

Japonská vesmírna agentúra (JAXA) odhalila na Mesiaci obrovskú jaskyňu, ktorá by podľa expertov mohla v budúcnosti slúžiť ako základňa astronautov. Poskytla by im ochranu pred radiáciou a chránila by ich tiež pred extrémnymi výkyvmi teplôt a asteroidy, informovala vo štvrtok agentúra AFP.

19.10.2017 16:11

Dáta, ktoré zhromaždila japonská lunárna sonda SELENE, potvrdili existenciu 50 kilometrov dlhej a 100 metrov širokej jaskyne. Vedci Japonskej vesmírnej agentúry sú presvedčení, že dutina vznikla vulkanickou činnosťou na Mesiaci zhruba pred 3,5 miliardami ro­kov.

Podľa JAXA ide o takzvaný lávový tunel, teda podpovrchový útvar vytvorený stuhnutou lávou. Lávový tunel vzniká v prípadoch, keď pri lávovom kanáli došlo k vzniku stropu a k následnému vyprázdneniu kanála po ukončení prívodu lávy. Lávové tunely sa nachádzajú v mnohých sopečných oblastiach na Zemi, napríklad na Islande, na Havaji, na Sicílii či na súostroví Galapágy.

Experti JAXA, spoločne so svojimi americkými kolegami, odhalili tunel v oblasti zvanej Máriove hory (Marius Hills) na privrátenej strane Mesiaca. Vedci existenciu lávového tunela pod povrchom Mesiaca v tejto oblasti predpokladali, doteraz ale nemali hypotézu potvrdenú. „Vnútro jaskyne sme nevideli. Dúfame, že ďalší prieskum nám poskytne viac podrobností,“ uviedla JAXA.

Mesiac chce kolonizovať Čína, USA aj Rusko

Jaskyňu Japonci objavili s pomocou radarového systému, ktorý dokáže skúmať podpovrchové štruktúry. Sonda pôvodne odhalila otvor široký 50 metrov a rovnako hlboký. To podnietilo špekulácie o existencii rozsiahlejšieho podpovrchového priestoru. Podľa prvých zistení je jaskyňa dostatočne pevná a jej horniny by mohli obsahovať ložiská ľadu a vody.

Jaskyňa by mohla v budúcnosti slúžiť ako základňa, ktorú by astronauti využívali ako prístrešok pre seba a svoje vybavenie. Boli by tak okrem iného chránení pred teplotami, ktoré na dennej strane stúpajú k plus 123 stupňom Celzia a na nočnej strane klesajú k mínus 181 stupňov Celzia, v kráteroch „večného tieňa“ (na póloch), dokonca až k mínus 248 stupňov Celzia. Teplota v hĺbke jeden meter pod povrchom je naopak konštantná, a síce mínus 35 stupňov Celzia.

Astronauti by sa vďaka jaskyni tiež vyhli rizikám, ako je radiácia a dopady asteroidov, ktoré znásobuje fakt, že Mesiac má relatívne nevýznamnú a riedku atmosféru.

Japonsko v júni oznámili, že okolo roku 2030 plánujú vyslať na Mesiac svojho kozmonauta, pravdepodobne v rámci medzinárodnej misie. Čína chce vraj svojich kozmonautov vypraviť na Mesiac okolo roku 2036 a založiť tam kolóniu. Kolonizovať Mesiac plánuje okolo roku 2030 aj Rusko.

Aj Spojené štáty chystajú návrat na Mesiac. „Americkí astronauti sa vrátia na Mesiac, nielen aby tam po sebe zanechali stopy a vlajky, ale aby vystavali základne, ktoré potrebujeme pre vysielanie Američanov na Mars aj neskôr,“ povedal tento mesiac americký viceprezident Mike Pence.

Viac na túto tému: #jaskyňa #mesiac #astronauti #JAXA