Astronómovia potvrdili prvé teleso z inej slnečnej sústavy

Astronómovia potvrdili, že záhadné vesmírne teleso, ktoré minulý mesiac preletelo okolo nášho Slnka, skutočne pochádza z inej slnečnej sústavy. Vedci k tomuto záveru dospeli po analýze obežnej dráhy objektu, ktorú takmer s istotou nemožno dosiahnuť v našej slnečnej sústave.

22.11.2017 14:00
slnečná sústava, vesmírny objekt Foto:
Omamunu vedci objavili v októbri 2017. Je to vesmírny objekt, aký astronómovia v našej slnečnej sústave zatiaľ nepozorovali.

Astronómovia teleso pomenovali 1I / 2017 U1, alebo tiež Oumuamua, čo je havajský termín pre posla. Podľa expertov putovala Oumuamua Mliečnou cestou stámilióny rokov, než sa nakrátko dostala do našej slnečnej sústavy. Spomínané teleso, pravdepodobne asteroid, objavil 19. októbra teleskop Pan-Starrs 1 na Havaji pri pátraní po telesách v blízkosti Zeme, ktoré uskutočňuje americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA). Vedcov upútala nezvyčajná hyperbolická letová dráha tohto telesa, ktoré je tvarom prirovnávané k cigare alebo protipožiarnemu prístroju. Následne teleso začali sledovať aj ďalšie teleskopy zo Zeme.

Vo svojej analýze vedci uviedli, že Oumuamua je celkom podobná niektorým asteroidom našej slnečnej sústavy. To je dôležité, pretože to naznačuje, že zloženie planét, ako sú tie naše, by mohlo byť typické aj pre iné miesta našej Galaxie.

Na analýze vesmírneho telesa pracovali dve nezávislé skupiny astronómov. Prvá skupina, pod vedením Karen Meechovej z Havajskej univerzity, zistila, že Oumuamua meria na dĺžku asi 400 metrov, šírka predstavuje približne desatinu dĺžky. Teleso, ktoré je svojím tvarom podľa astronómov veľmi nezvyčajné, sa otáča okolo vlastnej osi, pričom jedno otočenie trvá 7,3 hodiny.

Novoobjavené teleso má červenkastú farbu, čo podľa Meechovej môže naznačovať, že obsahuje organické látky bohaté na uhlík. Ľudskému oku by sa však teleso javilo pravdepodobne tmavohnedé. Druhá skupina astronómov vedená Davidom Jewittom z Kalifornskej univerzity v Los Angeles sa zase snažila odhadnúť, koľko medzihviezdnych návštevníkov ako Oumuamua sa môže v našej slnečnej sústave pohybovať. Podľa nich ich môže byť ďalších 10-tisíc. Tieto objekty však zatiaľ neboli odhalené.

Vedci uviedli, že každý z týchto medzihviezdnych návštevníkov našou slnečnou sústavou len prelieta. Trvá im asi desať rokov, než preletia našu slnečnú sústavu a zmiznú späť v medzihviezdnom priestore. Ak je tento odhad správny, znamenalo by to, že každý rok do našej slnečnej sústavy vletí zhruba tisíc takýchto telies a ďalších tisíc slnečnú sústavu opustí.

Podľa skorších vyjadrení astronómov Oumuamua priletela zo smeru od súhvezdia Lýry a z našej sústavy mieri k súhvezdiu Pegas. Teleso 14. októbra minulo Zem vo vzdialenosti okolo 24 miliónov kilometrov (približne šesťdesiatnásobej vzdialenosti Zeme od Mesiaca). „Desiatky rokov sme si mysleli, že takéto objekty z iného sveta sa môžu vyskytovať v blízkosti našej slnečnej sústavy, a teraz máme prvýkrát jasný dôkaz, že existujú,“ povedal Thomas Zurbuchen z NASA. „Tento objav otvára nové možnosti štúdia utvárania slnečných sústav mimo tej našej,“ dodal.