Záhadné teleso Oumuamua má byť podľa vedcov aktívny medzihviezdny asteroid

Nová teória naznačuje, ako mohol vzniknúť Oumuamua, prvý zaznamenaný návštevník našej Slnečnej sústavy z iného hviezdneho systému.

21.04.2020 06:10
eso1737a-16 Foto:
Asteroid Oumuamua.

Oumuamua je červenkasté medzihviezdne teleso v tvare cigary, ktoré bolo prvýkrát videné pomocou ďalekohľadov na observatóriu na Havaji v októbri 2017, keď preletelo okolo Zeme rýchlosťou viac ako 156 tisíc km/h. Podľa astronómov má ísť o tzv. aktívny asteroid.

Od svojho objavenia Oumuamua metie vedcov svojim zvláštnym vzhľadom a mierou zrýchlenia pohybu, ktoré gravitačné efekty nedokážu vysvetliť. Uvažovalo sa dokonca aj o výtvore mimozemšťanov.

Nová štúdia publikovaná v časopise Nature naznačuje, že prílivové sily, ktoré teleso sformovali, mohli spôsobiť jeho nevyrovnané správanie.

Podľa denníka The Guardian môžeme teleso vzhľadom k jeho správaniu označiť za „aktívny asteroid či planétku“. Vedci veria, že je Oumuamua výsledným fragmentom z predtým výrazne väčšieho útvaru.

Výskumníci tvrdia, že sa materské telo či telá objektu sa zrejme dostalo do blízkeho kontaktu s hostiteľskou hviezdou. Počítačové modely totiž ukazujú, že prílivové sily z hviezd mohli roztrhnúť materské telo na kusy a premeniť pôvodný objekt v pretiahnutý útvar zložený z úlomkov.

Fragmenty sa potom mohli podľa agentúry Reuters roztaviť pod intenzívnym teplom v blízkosti hviezdy a potom znovu stuhnúť a sformovať sa do existujúcej podoby cigary. To by mohlo vysvetľovať, prečo má Oumuamua suchý povrch, zatiaľ čo sa predpokladá, že väčšina medzihviezdnych objektov sú ľadovými kométami.

Okrem toho sa pod povrchom mohol ale ľad zachytiť. Ako objekt prechádzal Slnečnou sústavou, mohol sa odpariť a premeniť v silu, ktorá dáva telesu príťažlivosť popierajúcu akceleráciu.

Meno Oumuamua v havajčine znamená skaut alebo posol, vyslaný k nám zo vzdialenej minulosti. Je dlhý 400 metrov a na šírku má takmer 40 metrov.

Viac na túto tému: #vesmír #asteroid #observatórium #slnečná sústava