Vedci v netradičnej galaxii objavili supermasívnu čiernu dieru

Astronómovia pomocou amerického röntgenového ďalekohľadu Chandra objavili jednu z najmenších supermasívnych čiernych dier, ktorú vo svojom strede hostí netradičná galaxia.

15.11.2012 15:00
čierna diera, vesmír Foto:
Do samotnej čiernej diery nie je možné nazrieť, no bolo by možné pozorovať materiál, ktorý do nej padá, a tak získať jej prvú snímku.

Podľa doterajších poznatkov by tu vedci čiernu dieru vôbec nečakali. Supermasívne čierne diery majú vďaka mnohonásobne vyššej hmotnosti oveľa väčší vplyv na objekty vo svojom okolí ako ,,obyčajné" čierne diery.

,,Malý kolos", ako ho portál Space.com nazval, sa nachádza v špirálovej galaxii NGC 4178, ktorá je od Zeme vzdialená asi 55 miliónov svetelných rokov. Spomínaná galaxia je pomerne plochá a nemá vo svojom strede husté centrálne zoskupenie hviezd, takzvanú galaktickú vydutinu. Doterajšie teoretické modely predpokladali, že tieto vydutiny sú pre vytvorenie a rast supermasívnych čiernych dier nevyhnutné.

Nové pozorovania NGC 4178 a štyroch ďalších bezvydutinových galaxií, kde boli čierne diery objavené už skôr, tieto predpoklady spochybňujú. Vedci sa teraz domnievajú, že supermasívne čierne diery môžu namiesto z hviezdokôp získavať energiu z galaktického disku alebo zo záhadnej tmavej hmoty, ktorá galaxie obklopuje.

Novoobjavená čierna diera má hmotnosť menšiu ako násobok 200-tisíc Sĺnk, čo ju posúva na samý okraj stupnice supermasívnych dier, ktorému dominujú kolosy so slnečnou hmotnosťou v rade desiatok miliárd. Slnečná hmotnosť je v astronómii základná jednotka na vyjadrenie hmotnosti hviezd a ich systémov. Jedna slnečná hmotnosť zodpovedá hmotnosti Slnka.

Z pozorovaní astronómov vyplýva, že čierna diera v NGC 4178 do seba rýchlo nasáva hmotu zo svojho okolia. Väčšinu žiarenia, ktoré pritom vzniká, pohlcuje plyn a prach v jej okolí.