Našli sa fosílie neznámych druhov bylinožravých dinosaurov

V štáte Utah paleontológovia našli fosílie dvoch neznámych druhov rohatých dinosaurov príbuzných so známym triceratopsom.

24.09.2010 16:38
dinosaurus Foto:
Nad tlamou Utahceratopsa gettyiho z hlavy čnel roh a ďalšie dva mal umiestnené v blízkosti očí. Bol však vybavený ešte dalšími, ale menšími rohmi, ktoré mu vyrastali na konci kosteného goliera za lebkou.

Podľa agentúry AFP oba bylinožravé druhy obývali túto oblasť koncom obdobia kriedy pred 76 miliónmi rokov. Lokalita národného pamätníka Grand Staircase-Escalante v južnej, púštnej časti Utahu, bola v prehistorickej dobe súčasťou tzv. strateného kontinentu Laramidia. Ten vznikol, keď teplé plytké more zalialo centrálnu časť Severnej Ameriky a na milióny rokov izolovalo suchozemské časti na východe (Apallachia) a západe kontinentu (Laramidia). To sa tiahne od Aljašky až po Mexiko, ktoré je bohaté na dinosaurie fosílie.

Väčšieho z oboch nových druhov pomenovali Utahceratops gettyi na počesť paleontológa objaviteľa Mika Gettyho z Múzea prírodných vied v Utahu. Lebka dinosaura meria na dĺžku úctyhodných 2,3 metra. Nad tlamou mu z hlavy čnel roh a ďalšie dva mal umiestnené v blízkosti očí, podobne ako dnešné bizóny. Bol však vybavený ešte ďalšími, ale menšími rohmi, ktoré mu vyrastali na konci kosteného goliera za lebkou, ktoré chránili krk a plecia zvieraťa. Dva metre vysoký a šesť až sedem metrov dlhý dinosaurus vážil okolo troch až štyroch ton, informovali vedci v časopise PloS ONE. O niečo menší Kosmoceratops richardsoni, rovnako pomenovaný podľa svojho objaviteľa Scotta Richardsona, na dĺžku meral asi päť metrov a vážil 2,5 tony. Bol však vybavený celkom 15 rohmi. Boli o niečo dlhšie a špicatejšie ako u jeho kolegu – vo výške očí, na rypáku, na lícnych kostiach a zostávajúcich desať mal rozmiestnených po celej hlave. Podľa vedcov je to najvyzdobenejší známy dinosaurus. Oba bylinožravce patria do skupiny nazývanej Ceratopsidae (rohaté tváre). Je to najpočetnejšie zastúpená skupina dinosaurov v období kriedy v Severnej Amerike.

O funkcii rohov u týchto mohutných zvierat vedú vedci stále debaty. Najviac sa predpokladá, že im mali zabezpečiť úspech v reprodukčnom procese. Podľa niektorých odborníkov na ochranu neboli príliš vhodné. Mali skôr zastrašiť súpera v boji o samicu alebo, naopak, prilákať partnerku.

V oblasti relatívne malej rozlohy, kde bolo subtropické počasie, žilo veľké množstvo druhov fauny vrátane desiatok veľkých bylinožravcov. Podľa vedúceho vykopávok Scotta Sampsona buď spotrebovali málo potravy (ako dnešné krokodíly), alebo mali potravy veľa. Za posledných desať rokov v tejto oblasti objavili viac ako desiatku dinosaurov. Okrem Utahceratopsa a Kosmoceratopsa aj ďalšie bylinožravce, hadrosaury s kačacím zobákom, ankylosaury, ale aj veľké mäsožravé jaštery vrátane tyranosaura a jeho príbuzných, takisto aj rastliny, hmyz, slávky, ryby či jašteričky.