Silný zhryz dravých dinosaurov umožnil menšie očné jamky, uvádza štúdia

Tyrannosaurus rex mal obdivuhodne silný zhryz. Mocnými čeľusťami dokázal rozdrviť kosti a vyvinúť až niekoľkotonový tlak.

19.08.2022 06:00
tyranosaurus rex Foto:

Sile stlačenia tohto dinosaura a jemu podobných pradávnych predátorov pomohla zaujímavá evolučná zmena lebky, pri ktorej mala očná jamka – takzvaná očnica – tvar elipsy alebo bola sploštená ako kľúčová dierka, uvádza štúdia zverejnená v odbornom časopise Communications Biology.

Lebky s kruhovou očnicou sú podľa počítačových simulácií pri stlačení čeľustí viac namáhané. Naopak, iné ako kruhové tvary pri mäsožravých dinosauroch námahu výrazne znížia a umožnia pri zhryze vyvinúť bez narušenia lebky oveľa väčší tlak.

V-mravec Čítajte aj Vedci popísali 139 nových druhov zvierat vrátane mravca, ktorý robí 'babysittera' húseniciam

„Lebka a spodná čeľusť musia mať pri kŕmení na taký silný zhryz kapacitu,“ uviedol autor štúdie a paleontológ z univerzity v anglickom Birminghame Stephan Lautenschlager. „To sa dá dosiahnuť silnejšou lebkou alebo usmernením vzniknutého napätia tak, aby ho bolo menej – napríklad inými ako kruhovými očnicami,“ vysvetlil odborník.

Lautenschlager preskúmal tvar očníc viac ako 410 vymretých druhov, z toho 230 dinosaurov a ich plazoch príbuzných, ako napríklad krokodílov alebo lietajúcich jašterov pterosaurov. Zvlášť sa zameral na skupinu zvanú teropódy, medzi ktoré patria aj všetky mäsožravé dinosaury. Z jeho štúdie vyplýva, že len čo má zástupca teropodov lebku dlhšiu ako zhruba jeden meter, tvar očnice sa sploští a stane sa elipsou alebo získa zhruba tvar kľúčovej dierky.

Táto evolučná zmena nastala globálne a nezávisle pri niekoľkých skupinách teropódov v dlhšom časovom horizonte, vyplýva zo štúdie. Nezvyčajný tvar očnice mali okrem iného zástupcovia čeľade tyranosauridov, ako je severoamerický Tyrannosaurus rex a ázijský tarbosaurus, a príslušníci iných čeľadí vrátane juhoamerického giganotosaura a carnotaura, severoamerického allosaura, afrického spinosaura alebo európskeho. Mláďatá týchto predátorov mali očnice guľaté a zmena tvaru nich nastala s tým, ako dospievali. Pri menších mäsožravých teropodoch, ako je velociraptor, boli očnice kruhové.

peptin Čítajte aj Slovenskí vedci dokázali, že mliečny proteín vie zablokovať koronavírus

Zmeny v lebke sa netýkali ani niekoľkých málo bylinožravých teropódov – podľa štúdie dokonca žiadny z bylinožravých dinosaurov nemal iné než kruhové očnice.

Dinosaury sa prvýkrát na Zemi objavili zhruba pred 230 miliónmi rokov v období triasu, pričom zmena očnice sa prejavila až po miliónoch rokov. Raným príkladom tejto zmeny bol severoamerický dilophosaurus, ktorý žil zhruba pred 190 miliónmi rokov v období jury. Teropódy s modifikovanými očnicami mali užšie očné jamky, čím sa zmenšili očné buľvy, ale zväčšil priestor pre svaly čeľuste, uviedol Lautenschlager. Štúdia neskúmala, či tieto evolučné zmeny mali vplyv na ostrosť videnia.

Viac na túto tému: #dinosaurus #vedci #výskum #čeľusť #tyranosaurus