Neandertálci lovili veľkých predátorov dávno pred homo sapiens, odhalila štúdia

Boli naši dávni predkovia skôr korisťou alebo lovcami? Odpoveď na jednu zo základných otázok zooarcheológie je zase o niečo jasnejšia vďaka štúdii zverejnenej v odbornom časopise Scientific Reports.

05.11.2023 10:00
Neandertálci Foto:
Neandertálci sa museli spoliehať na svoje lovecké schopnosti, no silu v pravej ruke si zrejme vypracovali domácimi prácami.

Odborníci nielenže zistili, že neandertálci boli prvými ľuďmi, ktorí lovili veľkých predátorov vrátane levov jaskynných – ale tiež na kultúrne účely používali ich kožušiny a možno sa do nich aj obliekali, napísal denník The New York Times.

Vedci analyzovali stopy rezných a bodných rán na pozostatkoch dvoch euroázijských levov jaskynných, ktoré boli objavené v dnešnom Nemecku. Vek jedného zo súboru kostí, takmer nedotknutej kostry nájdenej neďaleko Siegsdorfu na úpätí Bavorských Álp v roku 1985, je odhadovaný na 48 000 rokov. Druhá vzorka, ktorá zahŕňa dve prstové kosti a jednu kocku zasadenú v kožušine, archeológovia objavili v roku 2019 hlboko v jaskyni Einhornhöhle v Dolnom Sasku; pochádza z doby spred približne 190 000 rokov. Obe zvieratá žili v čase, keď Európu obývali iba neandrrtálci – homo sapiens kontinent osídlil až pred zhruba 42 000 rokmi.

jaskyňa La Roche-Cotard Čítajte viac Vo francúzskej jaskyni objavili najstaršie neandertálske umenie. Má viac ako 57-tisíc rokov

„Nálezy zo Siegsdorfu sú najstarším konkrétnym dôkazom, že ľudia lovili impozantného leva, lovca na samom vrchole potravinového reťazca živočíšnej ríše,“ uviedol Gabriele Russo z univerzity v Tübingene a vedúci autor článku. „Tento objav mení naše chápanie, čo sa týka schopností iných ľudských druhov, a spochybňuje zaužívané predstavy o neandertálcoch,“ doplnil odborník.

Ešte v 90. rokoch sa vedci domnievali, že neandertálci boli hlúpi a kŕmili sa zdochlinami, lebo boli príliš neschopní na to, aby lovili. S novými poznatkami sa ale teraz predpokladá, že títo naši pradávni predkovia boli oveľa dômyselnejší, mali vyvinutý jazyk a vzhľadom na rituálne pochovávanie boli tiež do určitej miery spirituálni. Vyrábali si vlastné nástroje pomocou zahrievanej brezovej kôry, lovili bizóny, divoký hovädzí dobytok a organizovali výpravy na hibernujúce jaskynné medvede.

zlatý kůň, lebka, Kostrové pozostatky, homo sapiens Čítajte viac Vedci zrekonštruovali tvár najstaršej ženy druhu Homo sapiens. Lebku našli v Česku

Doteraz však žiadna štúdia nepreukázala, že by neandertálci úmyselne lovili veľké šelmy, napríklad jaskynné levy. Títo vrcholoví predátori, až o 20 percent väčší ako dnešné levy, žili v hojnom počte v rokoch 370 000 až 10 000 pred naším letopočtom v severnej Európe, Ázii a na Aljaške.

„Máme dôkazy, že ľudia lovili už mnoho stotisíc rokov predtým, ale loviť nebezpečné zvieratá je úplne iná disciplína,“ uviedla archeologička z univerzity v anglickom Readingu Annemieke Milksová.

Neandertálci tvoria zhruba jedno až štyri percentá genómu moderných ľudí, ktorí nepochádzajú z Afriky. U Afričanov pochádzajúcich z oblasti južne od Sahary sa podľa skorších štúdií predpokladá, že podiel neandertálskej DNA je nulový.

Peru Ampato Inkovia Juanita múmia obeť tvár Čítajte viac Slávna ľadová múmia Juanita po polstoročí opäť získala tvár