Vedci objavili nový spôsob zániku hviezd

Astronómovia spozorovali vo vesmíre silný výbuch žiarenia gama v galaxii, kde sa takáto explózia bežne nevyskytuje. Pri bližšom skúmaní odhalili nový spôsob, ktorý môže ukončiť život hviezdy.

19.07.2023 13:00
nasa, hviezda, webb, vesmír Foto:
Stred hviezdy Wolf-Rayet 124, zachytený vesmírnym teleskopom Jamesa Webba v júni 2022.

„Väčšina hviezd vo vesmíre zomiera predvídateľným spôsobom, ktorý súvisí z ich hmotnosťou,“ povedal vedúci štúdie Andrew Levan z Radboud University z holandskom meste Nijmegen. Najnovší výskum podľa jeho slov potvrdzuje nový spôsob zániku hviezd. Informovala o tom agentúra Reuters na základe informácií z webu universemagazi­ne.com.

„Výbuchy gama žiarenia sú najsilnejšími explóziami vo vesmíre. Uvoľnia za časovú jednotu viac energie než akýkoľvek známy kozmický jav,“ uviedla Wen-fai Fongová, astrofyzička, ktorá na štúdií pracovala.

webbov teleskop, vesmír, hviezda Čítajte viac Webbov teleskop oslávil prvé výročie dramatickým pohľadom na rodiace sa hviezdy

Vedci uviedli, že pozorovaný výbuch gama žiarenia mohol byť spôsobený kolíziou dvoch kompaktných hviezd v hustom a chaotickom prostredí neďaleko supermasívnej čiernej diery v strede galaxie v tvare elipsy. Domnievajú sa, že išlo o neutrónové hviezdy s mimoriadnou hustotou.

Obrovské gravitačné sily vyvinuté čiernymi dierami môžu spôsobiť zmätok, zasiahnuť do pohybov okolitých hviezd a ďalších telies a zvýšiť šance na zrážku.

Veľmi ťažké hviezdy, ktoré sú viac než 10-krát ťažšie než Slnko, zanikajú výbuchom supernovy, ktorý zanecháva po sebe neutrónové hviezdy alebo ešte hustejšie čierne diery. Hviezdy z relatívne nižšou hmotnosťou, akou je aj Slnko, sa pri zániku pretvoria na pozostatok nazývaný biely trpaslík, píše Reuters. Nový výskum však potvrdil ešte ďalší spôsob zániku hviezd.

exoplanéta LTT9779 Čítajte viac Vedci objavili novú exoplanétu s kovovými mrakmi. Tie pripomínajú obrie zrkadlo

Vedci počas výskumu zaznamenali silný záblesk gama žiarenia z miesta vzdialeného iba asi 100 svetelných rokov od jadra starej galaxie tvorenej hviezdami starými niekoľko miliárd rokov, ktorá už netvorí nové hviezdy. Záblesk ich prekvapil, pretože naznačoval, že došlo ku kolízií kompaktných objektov a že nešlo iba o kolaps masívnej hviezdy.

Viac na túto tému: #hviezda #vesmír #vedci #hviezdy