Na Saturnovom ľadovom mesiaci objavili kľúčový prvok pre život

Vedci v oceáne pod ľadovým povrchom Saturnovho mesiaca Enceladus objavili fosfor, prvok kľúčový pre život. Je to prvýkrát, čo bol tento prvok objavený v inom oceáne, ako v tom pozemskom.

15.06.2023 17:00
Enceladusstripes cassini Foto:
Enceladus

Na svojom webe to uviedol americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA), podľa ktorého ide o ďalší z radu faktorov označujúcich, že na tejto Saturnovej prirodzenej družici môžu byť podmienky vhodné pre vznik mimozemského života.

„Pre astrobiológiu je to neuveriteľný objav,“ uviedol jeden zo spoluautorov štúdie zverejnenej v odbornom časopise Nature, Christopher Glein z výskumnej organizácie Southwest Research Institute. „Našli sme veľké množstvo fosforu vo vzorkách ľadu vyvrhnutých z oceánu,“ povedal odborník. Spolu so svojimi kolegami pri bádaní vychádzal z dát zhromaždených sondou Cassini, ktorá Saturn a jeho systém skúmala v prvých dvoch desaťročiach tohto tisícročia, do roku 2017.

Gejzíry na južnom póle Enceladu, ktorý pod svojou ľadovou krustou ukrýva hlboký oceán, chrlia do vesmíru drobné častice ľadu. Iný vedecký tím nedávno cez Webbov vesmírny teleskop pozoroval stĺpec vodnej pary s výškou až 9 600 kilometrov, mesiac pritom v priemere meria len okolo 500 kilometrov.

Japonsko prechod pre chodcov zebra Čítajte viac Ľudstvo porušilo sedem z deviatich limitov zaručujúcich obyvateľnosť Zeme

Vedci už skôr v ľadových časticiach pochádzajúcich z Enceladu objavili najrôznejšie minerály a organické zlúčeniny, nie však fosfor, ktorý sa nachádza vo všetkých živých organizmoch na Zemi. Okrem iného je stavebným kameňom DNA, ktorý utvára chromozómy a prenáša genetickú informáciu, píše NASA. Prvok je tiež prítomný v kostiach cicavcov, bunkových membránach či planktóne žijúcim v oceánoch. „Život by bez neho nemohol existovať,“ uvádza úrad.

„Je to prvýkrát, čo bol tento prvok objavený v inom oceáne, ako v tom pozemskom,“ uviedol vedúci autor štúdie Frank Postberg z nemeckej Slobodnej univerzity Berlín. Predchádzajúce analýzy ľadových zŕn z Enceladu zistili prítomnosť sodíka, draslíka či chlóru. Počítačové modely zase ukázali, že pod ľadom skrytý oceán je mierne zásaditý – to sú podľa NASA všetko faktory, ktoré znamenajú obývateľné prostredie.

Glein však zdôraznil, že pri hľadaní života mimo našej planéty ešte ľudstvo čaká dlhá cesta. "Tieto zložky sú síce nevyhnutné, ale nemusí to stačiť na to, aby bol v mimozemskom prostredí život. Otázka, či na Encelade mohol vôbec vzniknúť život, tak zostáva bez odpovede, "uviedol.

ľadovec, aljaška Čítajte viac Novinky zo sveta vedy: Vedci vynašli testy na zistenie rakoviny a varovali pred rýchlejším topením arktického ľadu