Sonda Voyager 1 pre poruchu vysiela nezmyselné údaje. Oprava môže trvať týždne

Sonda Voyager 1 vysiela nezmyselné údaje. Spôsobila to porucha jej počítača, pričom odstránenie môže trvať niekoľko týždňov. TASR informuje na základe správ NASA a servera Live Science.

16.12.2023 13:00
voyager 2 Foto:
Kozmická sonda Voyager 2 odštartovala z Floridy v roku 1977 s cieľom preskúmať Slnečnú sústavu a najmä Jupiter, Saturn, Urán a Neptún. Do medzihviezdneho priestoru vstúpila v roku 2018.

Vesmírna sonda Voyager 1 nemôže na Zem vysielať žiadne vedecké ani systémové údaje, stále však dokáže prijímať príkazy. Problém je zrejme v letovom riadiacom systéme (FDS), uviedol technický tím sondy. Úlohou FDS je zbieranie údajov z prístrojov na palube, vytvorenie dátového balíčka a jeho odoslanie prostredníctvom telekomunikačnej jednotky (TMU). Dátový balíček sa však „zasekol“ a sonda vysiela iba opakujúcu sa zmäť jednotiek a núl.

Riešenie problému a jeho odstránenie je komplikované z viacerých dôvodov. Prvým je vek sondy. Voyager 1 odštartoval zo Zeme v roku 1977 a jeho misia trvá už 46 rokov, hoci pôvodne to malo byť iba päť rokov. Použiť sa môžu iba postupy z tohto obdobia a technici často musia prichádzať s veľmi kreatívnymi riešeniami. To najbežnejšie, teda reštartovanie sondy, už vyskúšali a nepomohlo, uvádza NASA.

ISS, paradajky, rajčiny Čítajte viac Na Medzinárodnej vesmírnej stanici sa stratila paradajka. Astronauti ju našli po ôsmich mesiacoch

Druhým faktorom je obrovská vzdialenosť od Zeme, asi 24 miliárd kilometrov, ktorá sa neustále zväčšuje. Signál k sonde putuje 22,5 hodiny, zmena nastavenia a overenie funkcie na Zemi preto trvá 45 hodín.

Sondu Voyager 1 sa už v minulosti niekoľkokrát podarilo na diaľku opraviť. V máji 2022 to bol systém AACS pre ovládanie orientácie a polohy, pričom odstránenie jeho poruchy trvalo niekoľko mesiacov.

Sonda Voyager 1 a jej dvojča, Voyager 2, sú najdlhšie letiacimi vesmírnymi loďami. Obe nesú posolstvo pre prípad, že ich niekedy v budúcnosti zachytí inteligentná civilizácia. Pozlátený audiovizuálny disk obsahuje fotografie a zvuky života na Zemi vrátane hudby. Je uložený v puzdre, na ktorého povrchu je vygravírovaná schéma o pôvode sondy, návod na použitie disku, molekula vodíka a poloha Zeme vo vesmíre.

Kopa galaxií Coma, súhvezdie Vlasy Bereniky, vesmír Čítajte viac Astronómovia objavili šesť exoplanét "tancujúcich" okolo hviezdy