Sonda Psyche, vzdialená milióny kilometrov, poslala laserom na Zem video s mačkou

Laserové zariadenie na palube modulu Psyche amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) odoslalo zo vzdialenosti 31 miliónov kilometrov na Zem video - pätnásťsekundový záber na mačku menom Taters, ktorá sa príznačne oháňa po svetle z laserového ukazovadla. Ide o testovanie technológií prenášajúcich dáta zo vzdialeného vesmíru, ktoré uľahčí budúce misie s ľudskou posádkou do vesmíru, uviedla NASA.

20.12.2023 11:30
NASA, mačka, psyche, taters Foto: ,
Laserové zariadenie na palube modulu Psyche odoslalo na Zem video s mačkou zo vzdialenosti 31 miliónov kilometrov.

Mačacie video v ultravysokom rozlíšení na Zem vyslalo 11. decembra zariadenie Deep Space Optical Communications (DSOC), ktoré dokáže vysielať aj prijímať signály v blízkej infračervenej vlnovej dĺžke. Maximálna prenosová rýchlosť dosahovala 267 megabitov za sekundu, pričom signálu trvalo prejsť približne 80-násobok vzdialenosti medzi Zemou a Mesiacom 101 sekúnd. Vedci video prijali na Haleovom teleskope v observatóriu Palomar v Kalifornii.

„Tento úspech podčiarkuje náš záväzok rozvíjať optickú komunikáciu ako kľúčový prvok pre budúce potreby prenášania dát,“ povedala zástupkyňa šéfa NASA Pamela Melroyová, podľa ktorej je rozšírenie komunikačného pásma zásadné pre dosiahnutie budúcich objavov a vedeckých cieľov.

Hlavným cieľom misie Psyche, ktorá odštartovala tento rok v októbri, je skúmať na kovy bohatú rovnomennú planétku, ktorá obieha okolo Slnka medzi Marsom a Jupiterom. DSOC je jedným zo zariadení na palube modulu a je navrhnuté tak, aby údaje z hlbokého vesmíru prenášalo desaťkrát až stokrát rýchlejšie ako najmodernejšie dnes používané rádiofrekvenčné systémy. Ak sa experimentálna vysokorýchlostná komunikácia osvedčí, môže pripraviť pôdu na odosielanie komplexných vedeckých dát po tom, čo ľudstvo zamieri na Mars.

raketa, NASA, psyche Čítajte viac Sonda NASA úspešne odštartovala k asteroidu Psyche, planétke bohatej na kovy

Počas testovacieho vysielania ale teraz vedci prenášajú najmä náhodne generované dáta, uviedol Bill Klipstein z Laboratória tryskového pohonu (JPL). „Aby sme túto významnú udalosť urobili ešte významnejšiou, rozhodli sme vytvoriť zábavné video,“ vysvetlil odborník, ako sa na obrazovkách technikov objavila mačka.

Taters je domácim maznáčikom jedného zo zamestnancov JPL. Súčasťou videa sú aj technické údaje o lasere a dátovom toku či dráha sondy Psyche a schéma kopule observatória Palomar. V ľavom dolnom rohu je tiež zobrazená tepová frekvencia mačky, jej farba a dokonca aj zvyšný počet mačacích životov.

mačka Čítajte viac Mačky požierajú viac ako dvetisíc druhov živočíchov vrátane ohrozených, varujú vedci